Yhdistyksen historiaa

Maatalouskerhotoiminnan alku

Paimion-Sauvon 4H-yhdistys täytti 90 vuotta vuonna 2016. Paimiossa maatalouskerhotoiminta alkoi vuonna 1926. Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Kansainvälisen Kasvatustoimiston johdolla kerhotoimintaa kokeiltiin kolmella paikkakunnalla, joista Paimio oli yksi. Paikallisesti toimintaa ohjasi Mannerheimin Lastensuojeluliiton Paimion osaston valitsema maatalouskerhovaliokunta. Ensimmäisenä toimintavuonna kerholaisia oli 36 ja vuonna 1928 jo 232. Paimion maatalouskerhoyhdistys perustettiin vuonna 1938. Sauvon ja Karunan kunnissa maatalouskerhotoiminta alkoi 1930-luvulla. 1960-luvulla Sauvolla, Karunalla ja Angelniemellä oli yhteinen neuvontatoimikunta. Angelniemi jättäytyi yhteistyöstä liityttyään Halikkoon ja Karunakin yhdistyi Sauvon kanssa vuonna 1969.

Paimion ja Sauvon yhteistyöstä Paimion-Sauvon 4H-yhdistykseen

Paimion ja Sauvon 4H-yhdistysten tiivis yhteistyö alkoi vuonna 1973, jolloin yhdistykset palkkasivat yhteisen neuvojan. Yhdistysten yhteistoiminnasta huolehti toimikunta, jossa oli sekä sauvolais- että paimiolaisjäseniä. Vuonna 1973 toimikunnan alueella oli 373 kerholaista. Vuonna 1984 Paimion 4H-yhdistys muutettiin Paimion-Sauvon 4H-yhdistykseksi ja Sauvon 4H-yhdistys purettiin. Tällä hetkellä jäseniä on noin 250. Yhdistyksellä on alusta alkaen ollut palkattu toimihenkilö. Luottamushenkilöt, aikuisohjaajat ja muut vapaaehtoiset ovat tehneet arvokasta työtä yhdistyksen hyväksi.

Toiminta

Yhdistyksen voimassa olevissa säännöissä tiivistetään 4H-toiminta seuraavasti: ”4H-toiminnan tavoitteena on tukea nuorten omatoimisuutta, yritteliäisyyttä, käytännön taitojen omaksumista, oman elämän hallintaa ja hyvinvointia. 4H-toiminta on kerhojen, kurssien ja muiden tapahtumien sekä yksilöllisten yritys- ja harrastustehtävien avulla toteutettavaa nuorison työ- ja yrittäjyyskasvatusta.” 4H on vuosien saatossa muuttunut maatalouspainotteisesta monipuolisia vaihtoehtoja tarjoavaksi harrastukseksi. Neljä h:ta – harkinta, harjaannus, hyvyys ja hyvinvointi – ja yritteliäisyyteen kannustaminen ovat olleet keskeisiä läpi vuosikymmenten.

Yhdistyksen historian alkupuolelta asti tärkeitä toimintamuotoja ovat olleet nuorten yritykset, kerhot, kurssit ja kilpailut. Viljely-yritykset olivat tyypillisiä 2000-luvulle asti. Kerhot ovat vuosien saatossa muuttuneet varttuneemman nuorison toiminnasta 6–12-vuotiaille suunnatuiksi. Alkuun järjestettiin kursseja esimerkiksi maatalouteen, ruoanlaittoon ja kädentaitoihin liittyen ja kilpailuja lähinnä maataloudesta. Nykyään maatalousaiheisia kursseja ja kilpailuja ei juuri ole, mutta kokkaus ja kädentaidot ovat pitäneet pintansa. Vuosien varrella on kilpailtu esimerkiksi sokerijuurikkaan harvennuksessa, auringonkukan kasvatuksessa, onginnassa ja käsitöiden teossa. 1990-luvulta asti yhdistys on myös työllistänyt nuoria esimerkiksi työntilaajien pihanhoito- ja siivoustöitä tekemään. Yhdistyksen jäseniä on osallistunut monipuolisesti kansainväliseen toimintaan kuten vaihtoihin ja leireille ja yhdistyksen alueella on vieraillut esimerkiksi vaihtareita. Myös retket ja leirit ovat perinteisiä toimintamuotoja.

MUISTOJA VUODELTA 1957

Liitteenä torikauppiaskuvani vuodelta 1957.
Kuva julkaistiin Uusi Aura lehdessä.
Tekstinä oli:
10-vuotias paimiolaispoika Antti Salamäki ei ole ensimmäistä kertaa
torikauppiaana.
Kuvassamme hän tekee tillikauppaa rouva Alma Linken kanssa.

Torireissut tulivat tutuiksi tosiaan jo ennen kouluaikaa sillä äiti otti
minut usein mukaansa torille isosiskojen ollessa jo kouluikäisiä.
Joskus tuli uni silmään ja eikun pärekoriin vain päiväunille ja ihmiset
taivasteli.
Marjanmyyntiaikaan jakaannuimme koko perhe äiti ja siskoni eri
myyntipisteisiin ja joskus joku onnistui saamaan myös parhaan
myyntipaikan eli torin yläreunasta. Hamburger Pörssin pää eli alareuna
oli paljon huonompi.
Torille meni vielä aamuisin linja-auto Paimiosta kahdeksaksi 60 luvun
alkuuun asti.
Linja-autoasemalle mentiin iltapäivällä ratikalla Hamburger Pörssin edestä.
Meillä oli myyntivalikoima hyvin kattava siihen aikaan.
Pääartikkelit:  kasvihuonekurkku ja
lavakurkku, retiisi, porkkana, punajuuri, tilli, persilja, pinaatti,
lehtisalaatti, herne, sipuli, ruohosipuli, peruna, kananmunat, erilaisia
kukkia, karviaismarjoja 3 eri laatua, puna-ja mustaherukkaa,
mansikkaa, lanttua jne.
Keväisin myös kaalien ja kukkien taimia.

Terveisin Antti Salamäki